[OM] 037002

II. Rákóczi Ferenc nyomában
 a Felvidéken

2019.09.23-27.

A Balatonfüredi Radnóti Miklós Általános Iskola  és a Tihanyi Bencés Iskola nyolcvanhét hetedik évfolyamos diákja a Határtalanul program keretében szeptember utolsó hetében öt napos tanulmányi kiránduláson vett részt Szlovákiában(Felvidéken).

Útunk kezdetén a füleki két tanítási nyelvű iskolában tettünk látogatást, átadtuk ajándékainkat, aztán megnéztük az iskolát. A Füleki vár igen érdekes volt, izgatottan jártuk körbe. A szállás és a vacsora következett a Szalamander Panzióban. Nagyon elfáradtunk az utazásban, így örömmel feküdtünk ágyba.

A második napon reggeli után Sáros várába kirándultunk. Az 500 méteres szintkülönbség megviselte azokat, akik nem edzettek a gyaloglásban. Itt fogták el II. Rákóczi Ferencet 1701. április 18-án, de hívei megszöktették, és innen Lengyelországba menekült. Eperjesen sétáltunk a városban, és utazásunk egyik legszebb felvidéki városába érkeztünk. Kassán, a dómban megkoszorúztuk a nagyságos fejedelem, II. Rákóczi Ferenc, édesanyja, a munkácsi hős Zrínyi Ilona és gróf Bercsényi Miklós generális szarkofágját, majd meglátogattuk a Rodostói házat. Eperjesen a bazilikára és a főtérre volt csak időnk. Szállás, vacsora, lefekvés következett. Közben írtuk az útinaplót, és játszottunk a szobában.

Lőcsén a 15. században épült városházát keressük fel, ahol titkos lépcsőhöz vezető ajtó híres festménye a Rákóczi-féle szabadságharc idején játszódó Jókai-regény ihletőjét, a Lőcsei fehér asszonyt ábrázolja. A város feletti domboldalon található egy Mária-kegyhely, ahol még II. János Pál pápa is megfordult. Még nem jártam ilyen helyen sohasem. Szepesvár: Közép-Európa legnagyobb kiterjedésű vára, Szapolyai János szülőhelye. Óriási élményt jelentett mindenkinek az ágyúk sokasága. A külső váron sétálni, és gyönyörködni a csodálatos kilátásban mindenkit lenyűgözött. Sokat rohangáltunk, futkostunk a belső várban.
Egy mindenki csodálatát kivívó kénsavas forráshoz utaztunk Szepesváraljára, ami egy utóvulkáni működés egyik jelensége, tudományos nevén szolfatara. Megkóstoltuk, de nem mindenkinek ízlett.

A betléri Andrássy-kastély parkja következett. A vadregényes arborétum elnyerte a tetszésünket. A Szádelői-völgy az UNESCO-világörökség részét képezi. Ilyen érdekes, látványos szurdokban a többségünk még sohasem járt. Magasodtak körülöttünk a hegyhasadékok, folyamatosan hallottuk a Szár-patakot csörgedezni. 18 600 lépést tettünk meg a lépésszámlálóm szerint. Krasznahorkaváraljára látogattunk. Itt esett az eső, és megkoszorúztuk a "gömöri Ravennát", amely Andrássy Franciskának a férje által építtetett mauzóleum.
Elfoglaltuk Rozsnyón a szállásunkat.

Az ötödik napon egy rozsnyói séta kezdődött. Majd Csetnek, egy híres bányásztelepülés evangélikus temploma következett, több mint 600 éves keresztelő medencéjével.
Útunk utolsó állomása a Gombaszögi-cseppkőbarlang. Nagyon nagy élményt jelentett, fehér és vörös cseppkövek pompáztak benne.

Hosszú volt az út hazáig, nagyon nagy élményt jelentett ennyi időt eltölteni a barátaimmal. Sokat viccelődtünk egymással, viszont ezeket az élményeket még az unokáimnak is mesélni fogom.

Köszönöm tanáraimnak, hogy megszervezték nekünk ezt a kirándulást!

Adorján Olivér

HATÁRTALANUL - 2018
HAT-18-01-0040
2018.09.24-28.
Magyar
történelmi és kulturális kincsek nyomában
Szlovéniában és Horvátországban

A Balatonfüredi Radnóti Miklós Általános Iskola negyvenöt hetedik évfolyamos diákja a Határtalanul program keretében szeptember utolsó hetében öt napot töltött Szlovéniában és Horvátországban.

Az első napon látogatást tettünk a pártosfalvi magyar-szlovén kéttannyelvű iskolában, ahol egy előadást hallgattunk meg a szlovéniai magyar oktatás helyzetéről, betekintést nyertünk az iskola életébe, valamint megismerkedhettünk a helyi magyar diákokkal. Dobronok településen Közép-Európa legnagyobb orchidea-farmját tekintettük meg. Lendvára utazva a szlovéniai magyarság központjával ismerkedhettünk meg. A nap végén Felsőlendván, Szlovénia legnagyobb kiterjedésű várában tettünk látogatást.

A második napon megtekintettük Bántornya Árpád-kori templomát, amelynek középkori freskóit Aquila János festette. Ellátogattunk a Betalikon található Zichy-várba, ahol megtekintettük annak patika-kiállítását. A kora délutáni órákban Csáktornyán, a Zrínyiek sasfészkében tettünk sétát. A közeli Felsőzrínyifalván megkoszorúztuk azt a Zrínyi-obeliszket. Ezt követően Európa egyik legszebb barokk városába Varasdra látogattunkVárosnézésünk során felkerestük a csodálatosan felújított Erdődy-várkastélyt, és megyeházát.

A harmadik napot egy hosszú sétával kezdtük Zágrábban, Horvátország fővárosában. Meglátogattuk a Káptalandombon emelt Szent István Székesegyházat és a kincstárban megtekintettük Szent László koronázási palástját és ereklyéjét. Sétánk során ellátogattunk a Felsővárosba, itt a Jellasics–teret, valamint a Szent Márk-teret a Szent Márk-templommal és a horvát parlament épületeit tekintettük meg. Késő délután már az Adriai-tenger partján épült kikötő város Fiume (ma: Rijeka) történelmi belvárosának nevezetességeivel ismerkedtünk. A kikötőben megemlékeztünk Baross Gábor, a „vasminiszter” munkásságáról, és koszorút helyeztünk el emléktáblájánál. Crkvenicában estefelé foglaltuk el a tengerparttól mindössze 200 m-re található szállásunkat.

negyedik napon a Monarchia elevenedett meg a horvát tengerparton, hiszen Abbáziában (ma Opatija, Balatonfüred testvérvárosa) az egykori magyar üdülőhelyet kerestük fel a Kvarner-öbölben. Felkerestük a Hotel Palace Bellevue-t, amely Markusovszky Lajos 1848-49-es tábori főorvos utolsó lakhelye volt. A szálloda falán található emléktáblánál koszorút helyeztük el. Késő délután egy kalózhajó fedélzetén bebarangoltuk Crikvenica és a Krk-sziget közötti tengerszakaszt.

Az utolsó ötödik napon a Fiuméhez tartozó Tersatto-ba látogattunk. A Tersatto-i Mária búcsújáró templom kápolnája magyar hadihajók emlékét őrzi. Ezt követően felsétáltunk Tersatto várába, amelyet a Frangepánok építettek a 13. században. A várból csodálatos látvány tárult elénk Fiume városával és az Adriai-tengerrel.

A hosszú utazás, programok és a séták során időnként nagyon elfáradtunk, mégis azt mondjuk, megérte. Örök élmény marad mindannyiunk számára!

MÁRCIUS 15
ISKOLAI EMLÉKMÜSOR
KÉPEKBEN

Felkészítő tanár: Papp Krisztina

Gratulálunk az 5.b osztályos tanulóknak a szinvonalas előadásért!

TENISZ
ORSZÁGOS BAJNOKSÁG

Badics Mila 8. osztályos tanulónk a fedettpályás korosztályos tenisz csapatbajnokságon országos bajnoki címet szerzett.

Gratulálunk!

VÍVÓ DIÁKOLIMPIA

Salamon Bálint
országos bajnok
(Vívó Diákolimpia 1. helyezés, párbajtőr, II. kcs.)

XXIV. SÜMEGI GYERMEK VÁROSTROM

Törnelmi verseny
2019.05.06.
Sümegen XXIV. alkalommal rendezték meg a történelmi versenyt, amelyen iskolánk csapata
II. helyezést ért el.

Csapat tagjai voltak:
Kérész Mikolt, Kazal Zsófia, Dömötör, Zsófia, Vajai Anna, Kossár Alexa, Zsoldos Laura, Holéczy Péter, Steierlein Márk, Mayer Péter, Kiss Boldizsár, Mészáros Daubner Márk, Rimóczi Borisz,
Sághi Patrik, Stolár András

Felkészítő tanárok: Dr. Hullerné Takács Ilona, Makovi József

Garatulálunk !

Atlétikai Diákolimpia

megyei döntője

Az Atlétikai Diákolimpia megyei döntőjén iskolánk tanulói 3 arany-, 4 ezüst- és 3 bronzérmet szereztek.

Aranyérmeseink: Soponyai Lili (kislabdahajítás)
                          Csekő Miklós (súlylökés)
                          Pál Dániel (távolugrás)

Ezüstérmeseink: II. kcs. leány csapat
(Sári Natália, Érfalvi Emily, Temesi Kamilla, Polányi Kata,
Szücs Dorotty)
                        III. kcs. leány csapat
 (Polányi Panna, Farkas Kamilla, Vajai Anna, Maurer Lili, Gábor Alma, Mészáros Lili)
                          Polányi Kata (II. kcs, egyéni összetett)
                         III. kcs leány 4x100 m-es futóváltó
(Farkas Kamilla,Vajai Anna, Bokányi Petra, Polányi Panna)

Bronzérmeseink: Pál Dániel (60 m-es síkfutás)
                          Fekete Gábor (kislabdahajítás)
                          III. kcs fiú 4x100 m-es futóváltó
 (Mayer Péter, Adorján Olivér, Mészáros-Daubner Márk, Pál Dániel)

HATÁRTALANUL - 2017
HAT-17-01--2017-00159
2017.09.25-29.
A Balatonfüredi Radnóti Miklós Általános Iskola 2017-ban második alkalommal nyújtott be pályázatot II. Rákóczi Ferenc nyomában: a szabadság hőseinek útján címmel, mely tanulmányi kirándulás célországa Szlovákia (Felvidék) volt. A pályázat öt nap, négy éjszaka utazását, programjait, étkezést és szállását biztosította. A tanulmányi úton 47 hetedik évfolyamos diák és négy kísérőtanár vett részt.

Az utazás alkalmával bepillanthattunk egy felvidéki alapiskola iskola életébe; találkoztunk a csábi magyar iskola diákjaival. A balatonfüredi tanulók kézzel készített ajándékkal és könyvekkel kedveskedtek vendéglátóiknak, majd mindkét iskola egy-egy bemutató keretében engedett bepillantást szülőfalujuk és iskolájuk történetébe és hagyományaiba.

Első nap : Halics  várkastélyát  és  Rimaszombat városát néztük meg. Esti program Szádalmás felfedezése volt.

Második nap: Borsi, a Rákóczi kastély ahol II. Rákóczi Ferenc születési helyén megkoszoruztuk  a szobrát. Kassa  városát és nevezetességeit (Szt. Erzsébet dóm, Rákóczi  mauzóleum) tekintettük meg.

Harmadik nap: Késmárk nevezetességei (evangélikus templomai, Thököly-vár, mauzóleum,) után Lőcsét, a Szepesség legnagyobb, meseszép városát látogattuk meg. Délután Közép – Európa legnagyobb várát, Szapolyai János szülőhelyét, a Szepesi várat tekintettük meg, ahonnan gyönyörű panoráma tárult elénk a Magas – Tátrára

Negyedik nap: Szádelői- völgyben túráztunk, majd megtekintettük az   Andrássy -mauzóeumot, Krasznahorka várát, és Betler Andrássy - kastélyt. Délután folyamán Rozsnyó városával ismerkedtünk meg(bányászai múzeum, püspöki katedrális), Szilicei-fennsík jégbarlangját tekintettük meg.

Ötödik nap: Gombaszögi - cseppkőbarlangot tekintettük megEztkövetően Alsószteregován a Madách múzeumban tettünk látogtást és megkoszoruztuk Madách Imre síremlékét. Végül élményekkel és sok új ismerettel gazdagabban hazaértünk Balatonfüredre az esti órákban

A diákok az újonnan szerzett ismereteit  már az utazás során úti naplóikban rögzítették. Mind a diákok, mind mi, tanárok hálásak vagyunk ezért a lehetőségért! Rengeteg helyen jártunk, sok mindent tanultunk, emellett az utazás közösségformáló erejét is élvezhettük.

Sítábor 2018
Helyszín: Präbichl (Ausztria, Steiermark)

Összesen 41 gyerek vett részt. Általában 5 csoportban síeltünk (kezdők, kezdő haladók, haladók, gyors csoport, snowboardosok), de voltak versenyzők is közöttünk.
Oktatók: Süle Gábor, Gálfi Tamás, Bárczy István, Steierlein Balázs, Gönczöl László, Steierlein István.

1848 március 15-re emlékeztünk

A Március  15-ei iskolai ünnepély KISS KATA művésznő közreműködésével a 3.b és az 5. osztályosok, Sólyomvári Erik és Kazal Zsófia előadásában.

Felsős jégnap az Eszterházyn

ZÖLDJÁRAT
Energia holnapért
2017.11.06.

Tóth Pál tanár úr a Magyar Tudomány Napja alkalmából látványos előadást tartott iskolánk felsős tanulói számára.

ENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT

Várak és városok a Felvidéken
A Balatonfüredi Radnóti Miklós Általános Iskola
felvidéki tanulmányi kirándulása
A Balatonfüredi Radnóti Miklós Általános Iskola 2016-ban nyújtott be pályázatot Mátyás király nyomában címmel, mely tanulmányi kirándulás célországa Szlovákia volt. A pályázaton 1 572 000 Ft-ot nyertünk, mely négy nap, három éjszaka utazását, programjait és szállását biztosította. A tanulmányi úton 43 hetedik évfolyamos diák és négy kísérőtanár vett részt 2016. szeptember 27-e és 30-a között.

Az utazás alkalmával bepillanthattunk két felvidéki általános iskola életébe; találkoztunk a kéméndi és a pelsőci magyar iskola diákjaival. A balatonfüredi tanulók kézzel készített ajándékkal és könyvekkel kedveskedtek vendéglátóiknak, majd mindhárom iskola egy-egy bemutató keretében engedett bepillantást szülőfalujuk és iskolájuk történetébe és hagyományaiba. Az iskolai programot jó hangulatú közös játékkal zárták a gyerekek.    Utazásunk során történelmi helyszíneken, várakban és városokban járva fedeztük fel múltunk egy darabját. Első nap Bény  templomát és  körtemplomot, majd Bajmóc romantikus lovagvárát, és a vár alatt megbúvó természetes cseppkőbarlangot kerestük föl. Esti program Selmecbánya óvárosának felfedezése volt.

Második nap Selmecbányán, Besztercebányára, majd Hibbére vezetett, ahol Balassi Bálint költőnk sírjánál közösen elszavaltuk az Egy katonaének című versét. Késmárk nevezetességei (templomai, Thököly-vár, mauzóleum,) után Lőcsét, a Szepesség legnagyobb, meseszép városát látogattuk meg.

Harmadik nap Közép – Európa legnagyobb várát, Szapolyai János szülőhelyét, a Szepesi várat tekintettük meg, ahonnan gyönyörű panoráma tárult elénk a Magas – Tátrára.    Ezután utunkat a Szlovák Paradicsom felé vettük. Felmásztunk a Tamásfalvi – kilátóhoz, majd a Hernád mellett, fölött és néha bokáig benne haladva tértünk vissza szállásunkra. A napot egy könnyed sétával zártuk Igló óvárosában.

Negyedik nap hazaindultunk. Megálltunk Rozsnyón és Pelsőcön. Budapesten megtekintettük a Magyarok házának Mi, magyarok címet viselő interaktív kiállítását. Végül élményekkel és sok új ismerettel gazdagabban hazaértünk Balatonfüredre az esti órákban.

A diákok az újonnan szerzett tudásukat már az utazás során úti naplóikban rögzítették. Mind a diákok, mind mi, tanárok hálásak vagyunk ezért a lehetőségért! Rengeteg helyen jártunk, sok mindent tanultunk, emellett az utazás közösségformáló erejét is élvezhettük.

GHYMES együttes

Karácsonyi Koncertje

Balataonfüredi iskolák énekkarainak

közreműködésével

2016.12.15.

Judit és Irénke Búcsúztatója

2013.05.10.

Nyugdíjba vonul idén két kedves  kolléganőnk, Tőlük búcsúztunk május 10-én  a Végh-pincészet vendéglátásában.
Molnár Judit magyar-könyvtár és Barta Imréné tanítónők több évtizedes munkáját  köszönte meg a radnóti tantestülete és Steierlein István  igazgató úr.
40 éves évforduló Megtekintés »

Iskolánk korábbi képgalériáját itt megtekintheti »